Hoer

Ik herinner me die keer dat mama me voor me zoveelste keer een hoer noemde, en naar me riep dat ik de 'matras van de gemeente' was... (omdat ik als 16-jarige seks gehad had met mijn vriendje - wat ze niet wist was dat dat ook nog eens tegen mijn wil en in verschrikkelijke omstandigheden gebeurd was, dus haar woorden waren daardoor nog eens extra pijnlijk). 


Mijn slaapkamer bevond zich bovenaan de trap. Ik stond in het deurgat van mijn kamer en mijn moeder stond bovenaan de trap, met haar rug naar de trap gekeerd. Voor de zoveelste keer schreeuwde ze me toe dat ik een hoer was.

Haar woorden kwamen zo hard binnen dat ik de fysieke pijn nog steeds voel als ik aan dat moment terugdenk. Ik weet niet hoe ik dat moet omschrijven, de pijn in mijn al zo gekwetste bloedende hart voelde als een messteek, gruwelijk pijnlijk. Ik wilde haar van de trap duwen, uit zelfbescherming. Mijn brein sloeg letterlijk tilt door de verwijten die keer op keer op keer weer naar me richtte.

Ik kwam niet op voor mezelf, maar bleef trouw aan haar, en ik liet haar verwijten recht bij me binnenkomen. De enige manier om recht te blijven was geloven wat ze zei, de verwijten internaliseren, en een manier zoeken om mezelf te straffen voor wie ik was, zodat ik ooit vrij zou zijn als ik genoeg geboet zou hebben.

 

(foto van Richard Johnson)

Reacties